Published on

Milkyway Cassette 11 Amsterdam Roots Meeting (1987)

Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren 70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren 80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg. Muziekblog Diggin' Demos heeft de reeks Milkyway Cassettes gedigitaliseerd. Ook heeft Diggin' Demos een achtergrondartikel geschreven over Frans Goossens, de drijvende kracht achter deze muziek. Speciaal voor de website van de Melkweg schrijft Frans bij elke cassetteuitgave de liner notes.

Milkyway Cassette 11 Amsterdam Roots Meeting (1987)

Het is 1987. Amsterdam is uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad van Europa. Het werd ons bij de Melkweg steeds duidelijker dat elders in de wereld populaire muziekstijlen opbloeiden met voor westerse oren nieuwe en spannende muziek. Voor ons de hoogste tijd en het geschikte moment om een groot publiek te laten kennismaken met de muziekculturen van onze buitenlandse buren. Na vier succesvolle Africa Roots Festivals droomden we van meer muzikale diversiteit. We wilden onze grenzen gaan verleggen met een grootschalig festijn met muziek uit alle windstreken op vele locaties.

kaartje-2.jpg

Dus werden er plannen gesmeed, contacten gelegd en afspraken gemaakt. De Amsterdam Roots Meeting stond in de steigers waarin binnen vier weken zo’n honderd optredens op vijf Amsterdamse locaties inclusief Nederlandse tournees gepland stonden. En nog mooier: er waren zelfs budgetten aan ons beloofd. Het was wel even schrikken toen twee maanden voor de start de verantwoordelijke cultuurbobo’s ons meedeelden dat het toegezegde geld helaas op was. We hebben tot bij minister Brinkman van WVC in Den Haag moeten ruzie maken om de beloofde middelen veilig te stellen. Het feest kon beginnen!

r-10035519-1490492612-6920.jpeg.jpg

Het hart van het festival klopte en bruiste in de Melkweg en in het Vondelpark. Met in het park niet alleen gratis toegankelijke concerten in het Openlucht Theater maar voor het afsluitende pinksterweekend werd daar ook een tweetal forse tenten opgetrokken. Voor de grootste was wel een kaartje van twintig gulden nodig. Hiermee hadden we buiten de Amsterdamse creativiteit gerekend. Het zonnetje scheen vrolijk en een groot deel van het publiek genoot zonder ticket buiten in het gras van de concerten in de tent. Bovendien bleek de daar geprogrammeerde Antilliaanse topgroep Doble R de volgende dag stiekem een (uitverkocht!) optreden elders in Amsterdam geregeld te hebben. Hoewel het festival een groot publiekssucces werd voor de ongeveer 30.000 bezoekers, kwamen we met dit slotfeest onverwacht toch nog in de rode cijfers terecht.

r-10035519-1549638703-8140.jpeg.jpg

Voor deze Milkyway Cassette zijn vier groepen geselecteerd die in eigen land tot de nationale top behoren en daar een absolute heldenstatus hebben. Het eerste optreden buiten Afrika van de majestueuze Senegalese zanger Thione Seck werd een vier uur durend feest, waarvan we een half uur hebben vastgelegd. In West-Afrika is al twintig jaar het dertien man sterke orkest Kalum Star actief. Zij bouwden in die tijd een reputatie op als een van de wildste bands van Guinee met dynamische optredens vol springerige ritmes en uitgelaten zang. Bezwerend gezongen actuele teksten op authentieke ritmes van akoestische instrumenten kenmerken de trancemuziek van Jil Jilala uit Marokko. De combinatie van drie violen en drie trombones geven het Cubaanse Los Van Van zijn eigen klankkleur. Hier wordt gedemonstreerd hoe een briljant spelend orkest tot op de dag van vandaag podia en publiek in vuur en vlam kan zetten.

r-10035519-1490492612-9126.jpeg.jpg

Tracklist:
A1. Thione Seck Et Le Raam-Daan
A2. Los Van Van
B1. Kalum Star
B2. Jil Jilala