Die lewe is nie reg vir my nie

Upstairs Bar
Gratis

Open tijdens programma in Upstairs

Die lewe is nie reg vir my nie

Farren van Wyk

Fotograaf Farren van Wyk trok naar haar geboortedorp Port Elizabeth in Zuid-Afrika om de gangstercultuur van binnenuit te onderzoeken. Tijdens de Zuid-Afrikaanse apartheid werden kleurlingen (een term die refereert naar mensen van gemengde raciale afkomst) naar afgelegen buurten gestuurd. Er ontstond armoede en criminaliteit met als gevolg dat groepen mannen per wijk gingen optreden als politieagenten. Deze verschillende groepen stonden aan de basis van de hedendaagse gangs. 

Farren koos ervoor om haar voorgevormde kennis over de gangstercultuur achterwege te laten en portretteerde Schauderville, een van de gevaarlijkste wijken van Port Elizabeth, en zijn inwoners door te kijken naar wie ze zijn en niet naar wat zij hebben gedaan. De Cambo 4x5” grootformaatcamera gaf haar de ruimte en tijd om de dialoog aan te gaan met de geportretteerden en hen beter te leren kennen. Achter een gevaarlijke situatie van bendeoorlogen ontdekte ze gaandeweg een positieve en meer menselijke wereld.

Het werk van Farren van Wyk is in de Upstairs Bar te bezichtigen tijdens programma in de Upstairs.


Agenda

Die lewe is nie reg vir my nie

Upstairs Bar
Gratis

Open tijdens programma in Upstairs

Die lewe is nie reg vir my nie

Farren van Wyk

Fotograaf Farren van Wyk trok naar haar geboortedorp Port Elizabeth in Zuid-Afrika om de gangstercultuur van binnenuit te onderzoeken. Tijdens de Zuid-Afrikaanse apartheid werden kleurlingen (een term die refereert naar mensen van gemengde raciale afkomst) naar afgelegen buurten gestuurd. Er ontstond armoede en criminaliteit met als gevolg dat groepen mannen per wijk gingen optreden als politieagenten. Deze verschillende groepen stonden aan de basis van de hedendaagse gangs. 

Farren koos ervoor om haar voorgevormde kennis over de gangstercultuur achterwege te laten en portretteerde Schauderville, een van de gevaarlijkste wijken van Port Elizabeth, en zijn inwoners door te kijken naar wie ze zijn en niet naar wat zij hebben gedaan. De Cambo 4x5” grootformaatcamera gaf haar de ruimte en tijd om de dialoog aan te gaan met de geportretteerden en hen beter te leren kennen. Achter een gevaarlijke situatie van bendeoorlogen ontdekte ze gaandeweg een positieve en meer menselijke wereld.

Het werk van Farren van Wyk is in de Upstairs Bar te bezichtigen tijdens programma in de Upstairs.