Opening be right back (brb)

Opening be right back (brb)

Expo

Opening be right back (brb)

Waarom voelen we ons allemaal zo overweldigd? Wat betekent het om naar onszelf te zoeken in het digitale tijdperk? Hoe beïnvloeden onze schermen ons zelfbeeld?

Na terugkomst van een grote reis met meer vragen dan antwoorden, interesseerde regisseur Fabio de Frel zich voor hoe wij onze identiteiten vormgeven in deze digitale tijden. Komen we dichter bij wie we werkelijk zijn terwijl we scrollen, op zoek naar constante bevrediging en afleiding? In zijn debuutfilminstallatie ‘be right back (brb)’ onderzoekt Fabio de impact van ons online gedrag op ons zelfgevoel. Met een focus op de belevingswereld van de jongere generatie, duikt het project in de zoektocht naar identiteit in een wereld waarin we onze levens online etaleren. 

Hoe kunnen jongeren vandaag hun geestelijke gezondheid positief ontwikkelen als een groot deel van hun tijd op smartphones en sociale media wordt doorgebracht? Waar jonge mensen vroeger op introspectieve reizen van zelfinzicht gingen, wordt Gen Z voortdurend afgeleid door een digitale hyperrealiteit gedreven door hedonisme, zelfobsessie en materialisme. Fabio de Frel wil geen oordeel vellen of antwoorden geven, de meeslepende tentoonstelling 'be right back (brb)' heeft tot doel je te inspireren om de juiste vragen te stellen. De titel 'be right back (brb)' heeft een dubbele connotatie - een afkorting van de steno 'brb' verwijst naar het tijdelijk weg zijn van een online gesprek en terugkeren naar de realiteit. Maar bovenal verwijst de titel naar de omweg die sociale media en smartphones kunnen bieden in de zoektocht naar je identiteit: digitale afleiding van het vinden van de weg terug naar jezelf.

Het interdisciplinaire filmproject presenteert negen korte films, geregisseerd door Fabio de Frel en geproduceerd door Artillerie, met een begeleidende soundscape van Fabio de Frel & Julio Martin. Gedreven door diepgaand onderzoek, toont elke scène een manier waarop onze aandacht en kopieermechanismen zijn verschoven, in een poëtisch en komisch licht. Hoe voeden onze smartphones onze verwijdering van ons zelfbewustzijn, verveling of druk? Zorgen sociale media voor zelfverheerlijking, de behoefte aan externe validatie en escapisme? Je wordt uitgenodigd om je telefoon bij de deur te laten; ‘'be right back (brb)' is een offline ervaring om je met het moment te verbinden en uit te nodigen tot zelfreflectie - zonder de mogelijkheid om naar de volgende situatie te scrollen of onmiddellijke afleiding te zoeken. Terwijl je door de ruimte beweegt, moedigt Fabio de Frel, de regisseur van je eigen ervaring, je aan om jezelf de vragen te stellen die alleen jij kunt beantwoorden.