Remodeling

Anneke Hymmen en Kumi Hiroi

Expo
Gratis

Wo t/m zo, 12:00 - 21:00 uur, ingang via Café (Marnixstraat 409)

Let op: dit evenement heeft al plaats gevonden

Remodeling

Anneke Hymmen en Kumi Hiroi

Wat gebeurt er als je mode-advertenties ontdoet van hun pracht en praal en uitkleedt tot enkele kernwoorden? Fotograaf Anneke Hymmen en art director Kumi Hiroi onderzochten de beeldtaal van de mode-industrie. Ze deconstrueerden modefoto's en creëerden uit de restanten onverwachte beelden: frisse portretten, gebaseerd op de perceptie van vreemden maar opgebouwd vanuit hun eigen verbeelding. Deze volledige nieuwe kijk op modefotografie vind je van 14 april t/m 14 mei terug in Melkweg Expo.

Fashion fotografie is vandaag de dag enkel gericht op snelle consumptie. Schoonheidsidealen worden op elke straathoek aan voorbijgangers opgelegd. Maar hoe werken deze beelden? Creatief duo Anneke Hymmen en Kumi Hiroi bedachten een manier om te onderzoeken hoe mensen naar modeadvertenties kijken en gooiden daarna alle moderegels overboord.

Vrijwilligers kregen een stapel magazines op de schoot, de opdracht om een mode-advertentie uit te kiezen en met woorden te beschrijven wat ze zagen. Deze losse woorden werden het werkmateriaal van het creatief duo. Zonder de oorspronkelijke beelden te bekijken, reconstrueerden ze samen een visuele interpretatie van de verzameling kernwoorden en beschrijvingen. Vanuit hun persoonlijk perspectief en zonder de beperking van een commercieel kader of een opgelegd schoonheidsideaal, lieten ze hun fantasie de vrije loop. Met als resultaat frisse, onverwachte beelden die het klassieke schoonheidsideaal aan de kant schuiven en de mode-industrie op de vingers tikken.

Deze herinterpretatie kreeg nog een extra lading met zich mee wanneer schrijvers Basje Boer, Jonathan Griffioen, Jetske van Heemstra, Shira Keller, David Pefko en Maartje Wortel elk een verhaal verzonnen bij een nieuw beeld.

Het project en het boek ‘Remodeling’ bestaat uit vier verschillende delen: de oorspronkelijke advertentie, de beschrijvingen van de advertenties, de vertaling van de woorden in nieuwe foto’s en de zes korte verhalen geïnspireerd op de nieuwe beelden. Wie had gedacht dat er achter een platte mode-advertentie zoveel schuil kan gaan?


Agenda

Remodeling

Anneke Hymmen en Kumi Hiroi

Expo
Gratis

Wo t/m zo, 12:00 - 21:00 uur, ingang via Café (Marnixstraat 409)

Let op: dit evenement heeft al plaats gevonden

Remodeling

Anneke Hymmen en Kumi Hiroi

Wat gebeurt er als je mode-advertenties ontdoet van hun pracht en praal en uitkleedt tot enkele kernwoorden? Fotograaf Anneke Hymmen en art director Kumi Hiroi onderzochten de beeldtaal van de mode-industrie. Ze deconstrueerden modefoto's en creëerden uit de restanten onverwachte beelden: frisse portretten, gebaseerd op de perceptie van vreemden maar opgebouwd vanuit hun eigen verbeelding. Deze volledige nieuwe kijk op modefotografie vind je van 14 april t/m 14 mei terug in Melkweg Expo.

Fashion fotografie is vandaag de dag enkel gericht op snelle consumptie. Schoonheidsidealen worden op elke straathoek aan voorbijgangers opgelegd. Maar hoe werken deze beelden? Creatief duo Anneke Hymmen en Kumi Hiroi bedachten een manier om te onderzoeken hoe mensen naar modeadvertenties kijken en gooiden daarna alle moderegels overboord.

Vrijwilligers kregen een stapel magazines op de schoot, de opdracht om een mode-advertentie uit te kiezen en met woorden te beschrijven wat ze zagen. Deze losse woorden werden het werkmateriaal van het creatief duo. Zonder de oorspronkelijke beelden te bekijken, reconstrueerden ze samen een visuele interpretatie van de verzameling kernwoorden en beschrijvingen. Vanuit hun persoonlijk perspectief en zonder de beperking van een commercieel kader of een opgelegd schoonheidsideaal, lieten ze hun fantasie de vrije loop. Met als resultaat frisse, onverwachte beelden die het klassieke schoonheidsideaal aan de kant schuiven en de mode-industrie op de vingers tikken.

Deze herinterpretatie kreeg nog een extra lading met zich mee wanneer schrijvers Basje Boer, Jonathan Griffioen, Jetske van Heemstra, Shira Keller, David Pefko en Maartje Wortel elk een verhaal verzonnen bij een nieuw beeld.

Het project en het boek ‘Remodeling’ bestaat uit vier verschillende delen: de oorspronkelijke advertentie, de beschrijvingen van de advertenties, de vertaling van de woorden in nieuwe foto’s en de zes korte verhalen geïnspireerd op de nieuwe beelden. Wie had gedacht dat er achter een platte mode-advertentie zoveel schuil kan gaan?