FAQ

Bewaar je ticket, geniet later

De coronacrisis en bijbehorende maatregelen hebben gevolgen voor ons allemaal. Voor iedereen die in de culturele sector werkt is de economische impact erg groot. Om dit op te kunnen vangen heeft de culturele sector gezamenlijk een ticketregeling ontwikkeld, met ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en volgens de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wij sluiten ons hier bij aan en roepen kaartkopers op hun ticket voor verplaatste programma’s te bewaren en op een later moment alsnog te komen genieten van deze optredens. Op deze wijze kun jij helpen de economische impact van de coronacrisis te beperken en kunnen artiesten en podia doorgaan met het voorbereiden van nieuwe concerten en culturele programma’s. Niet alleen de podia, artiesten en organisatoren worden hiermee geholpen, maar ook alle mensen achter de schermen die de programma’s mede mogelijk maken, zoals technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele sector.

Wat betekent dit voor verplaatste en afgelaste programma’s?

Je tickets en lidmaatschappen blijven geldig voor de nieuwe datum van verplaatste programma’s. Je hoeft hier niets voor te doen. Indien je verhinderd bent op de nieuwe datum, of het programma wordt afgelast, dan bieden we de mogelijkheid het volledige aankoopbedrag (inclusief servicekosten en de kosten voor eventuele lidmaatschappen) om te zetten naar een voucher (een digitaal tegoed). Deze voucher kun je gebruiken bij de aanschaf van tickets voor andere programma’s in de Melkweg. Heb je het bedrag van je voucher niet volledig besteed en is de termijn van de voucher verstreken? Dan wordt het restbedrag automatisch naar je overgemaakt. Het is ook mogelijk om het ticketgeld te doneren of een refund aan te vragen.

Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma waar inmiddels een nieuwe datum voor is gevonden of dat definitief wordt afgelast, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie over wat je kunt doen indien je verhinderd bent op de nieuwe datum of geen gebruik kunt maken van de voucherregeling. 

Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma waarvoor nog geen nieuwe datum is gevonden, dan ontvang je meer informatie zodra er een nieuwe datum gevonden is.

Steuntje in de rug

De Melkweg bestaat dit jaar 50 jaar. Dat ons jubileumjaar zo’n gekke wending zou nemen, hadden we vooraf nooit kunnen bedenken. We waren klaar om vijf decennia popmuziek en cultuur in de Melkweg te vieren in mooie programma's met bijzondere artiesten, maar de coronacrisis heeft hard ingegrepen. Het is in de afgelopen 50 jaar nog niet eerder gebeurd dat we door omstandigheden voor zo’n lange periode onze deuren moesten sluiten. Om onze programmering zodra we weer open kunnen op dezelfde wijze voort te zetten, kunnen we wel een steuntje in de rug gebruiken.

Mocht je niet kunnen op de nieuwe datum, geen gebruik kunnen maken van het tickettegoed of iets extra’s daarnaast willen doen, dan bieden we je ook de mogelijkheid om het bedrag van je tickets te doneren. Donaties komen ten goede aan het Melkweg Talentfonds dat speciaal bestemd is voor programma’s en begeleiding van veelbelovende jonge artiesten en kunstenaars. Ruimte geven aan talent is voor de Melkweg vanzelfsprekend en dit doen we dan ook al 50 jaar. Met jouw hulp kunnen we ook in de toekomst deze talentvolle artiesten blijven programmeren! Zodra er een nieuwe datum voor een programma wordt gevonden, of het programma definitief wordt afgelast, ontvang je van Ticketmaster een mail waarin uitgelegd wordt hoe je jouw tickettegoed om kunt zetten naar een donatie. 

Wil je meer lezen over ons Talentfonds, of een losse donatie doen? Kijk dan op deze pagina

Veelgestelde vragen ticketregeling coronacrisis
 

Hieronder vind je antwoord op veelgestelde vragen omtrent de Regeling Ticketgelden Coronacrisis. De volledige regeling is na te slaan via: www.bewaarjeticket.nl/regeling

Waarom is deze ticketregeling in het leven geroepen?
Met ‘Bewaar je ticket, geniet later’ roepen we, samen met vele andere instellingen in de culturele sector, kaartkopers op hun ticket voor verplaatste programma’s te bewaren en op een later moment komen genieten van deze optredens. Op deze wijze kun jij helpen de economische impact van de coronacrisis te beperken en kunnen artiesten en podia doorgaan met het voorbereiden van nieuwe concerten en culturele programma’s. Niet alleen de podia, artiesten en organisatoren worden hiermee geholpen, maar ook alle mensen achter de schermen die de programma’s mede mogelijk maken, zoals technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele sector. Meer informatie over dit initiatief vind je op www.bewaarjeticket.nl

Het programma wat ik zou bezoeken is verplaatst. Hoe werkt de ticketregeling?

Tickets en eventuele lidmaatschappen voor programma’s die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus, blijven geldig voor de nieuwe datum. Kun je niet op de vervangende datum, dan krijg je je aankoopbedrag (inclusief servicekosten en de kosten voor eventuele lidmaatschappen) terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Deze voucher is na uitgifte 24 maanden geldig. Mocht je niet van een voucher gebruik kunnen maken, dan bieden we ook de mogelijkheid tot het doen van een donatie of het doen van een refundverzoek. Meer informatie hierover vind je verderop op deze pagina.

Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma waar inmiddels een nieuwe datum voor is gevonden, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie over wat je kunt doen indien je verhinderd bent op deze datum. 

Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma waarvoor nog geen nieuwe datum is gevonden, dan ontvang je meer informatie zodra er een nieuwe datum gevonden is.

Het programma wat ik zou bezoeken is afgelast. Hoe werkt de ticketregeling?
Indien het ons niet gelukt is om een nieuwe datum voor een programma te vinden, dan wordt het programma helaas definitief afgelast. Indien dit het geval is dan krijg je je geld, inclusief servicekosten, terug in de vorm van een voucher, een digitaal tegoed. Deze voucher is na uitgifte 24 maanden geldig. Mocht je niet van een voucher gebruik kunnen maken, dan bieden we ook de mogelijkheid tot het doen van een donatie of het doen van een refundverzoek. Meer informatie hierover vind je verderop op deze pagina.

Indien het programma waarvoor je een ticket hebt gekocht definitief wordt afgelast, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie.

Hoe lang is mijn voucher geldig?
Je kunt het tegoed 24 maanden na uitgifte gebruiken om een ticket te kopen voor een ander Melkwegprogramma. Indien je tickets koopt voor een programma met een lagere prijs dan de volledige voucherwaarde, dan blijft de restwaarde van de voucher in je account staan, deze restwaarde kun je op een later moment alsnog gebruiken.
Indien je na het verlopen van de geldigheidstermijn je voucher niet (geheel) hebt gebruikt, krijg je het (resterende) bedrag teruggestort.

Kan ik een donatie doen?

Graag zelfs! Dit kan op verschillende manieren. Mocht je geen gebruik kunnen maken van het tickettegoed of iets extra’s daarnaast willen doen, dan bieden we je ook de mogelijkheid om het bedrag van je tickets te doneren. Donaties komen ten goede aan het Melkweg Talentfonds dat speciaal bestemd is voor programma’s en begeleiding van veelbelovende jonge artiesten en kunstenaars. Ruimte geven aan talent is voor de Melkweg vanzelfsprekend en dit doen we dan ook al 50 jaar. Met jouw hulp kunnen we ook in de toekomst deze talentvolle artiesten blijven programmeren! Zodra er een nieuwe datum voor een programma wordt gevonden, of het programma definitief wordt afgelast, ontvang je van Ticketmaster een mail waarin uitgelegd wordt hoe je jouw tickettegoed om kunt zetten naar een donatie. 

Wil je meer lezen over ons Talentfonds, of een losse donatie doen? Kijk dan op deze pagina

Kan ik ook mijn geld terugkrijgen?
Ja, maar deze ticketregeling is niet voor niets opgezet: het heeft grote impact als iedereen zijn geld terug vraagt. Vandaar ook dat de overheid deze regeling steunt. Mocht je je voucher niet kunnen gebruiken, heb je het recht om je geld terug te vragen. Wanneer het geld wordt teruggestort hangt af van de status van het programma:

  • Indien een programma wordt verplaatst, zal terugbetaling uiterlijk een maand na de nieuwe datum van het verplaatste programma plaatsvinden.

  • Indien een programma wordt afgelast zal terugbetaling uiterlijk drie maanden na de oorspronkelijke datum waarop het programma zou plaatsvinden teruggestort worden.

Indien het programma waarvoor je een ticket hebt gekocht definitief wordt afgelast of verplaatst naar een nieuwe datum, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie over de wijze waarop je een refund aan kunt vragen.

Wat moet ik doen als ik hard copy tickets heb gekocht en dus geen e-mail heb ontvangen? 
Indien je een hard copy ticket hebt gekocht, zonder account, dan raden we je aan om contact op te nemen met Ticketmaster.

Wat moet ik doen als ik een ticket van iemand heb overgenomen of via een externe doorverkoop website heb gekocht?
Indien dit het geval is raden we je aan contact op te nemen met de originele koper van het ticket en/of de website in kwestie.