Geplaatst op

Milkyway Cassettes 01: Latin Festival (1982)

Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren 70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren 80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg. Muziekblog Diggin' Demos heeft de reeks Milkyway Cassettes gedigitaliseerd. Ook heeft Diggin' Demos een achtergrondartikel geschreven over Frans Goossens, de drijvende kracht achter deze muziek. Speciaal voor onze website schrijft Frans bij elke cassetteuitgave de liner notes.

Milkyway Cassettes 01: Latin Festival (1982)

01-5.jpg

De eerste uitheemse klanken in Amsterdam waren in pre-popmuziektijden schaars. Er was (zwarte) jazz te horen in de Phonobar en bij Café Alto en ooit luisterde ik om de hoek op het Rembrandtplein naar Malando & zijn Rumba-Tango Orkest. En niet te vergeten de Kilima Hawaiians. Authentieker en spannender ging het eraan toe in Club La Cubana bij de Surinaamse Max Woiski Sr. met Latijns-Amerikaanse muziek. Later scoorde hij nog met de calypsohit ‘B.B. met R (Bruine bonen met rijst)’.

Maar het muziekaanbod in Amsterdam ging in de jaren die volgden grondig veranderen met de komst van nieuwe muzikale migranten.

Iedere woensdagavond in de jaren 70 stond in de Melkweg de Akoestiese Jamsessie met voorafgaand de Percussieworkshop op het programma. Daar kon iedereen met veel of weinig ambitie aanschuiven en zich eventueel verder bekwamen. Een en ander onder toeziend oog en met de plukkende vingers van bassist Jan Jacobs en de soepele handen van congaspeler Raul Burnett - beide spelend in club La Tropicana van zanger/gitarist Max Woiski Jr.

Na de feestelijke jaren 70 vol met disco en pretfunk veranderde de tijdgeest. Nederland bezuinigde en het ‘No Future’ van de punk deed zijn intrede. Voor de Melkweg was de ‘Doe Het Zelf’ houding van de punk moeilijk te combineren met mijn ‘Doe Het Samen’ muziekbeleid. In plaats van woeste macho pogotaferelen zagen wij meer in een uitbundig dansende meute en groeide mijn belangstelling voor wat toen ‘niet-westerse muziek’ werd genoemd.

r-13154589-1549383564-1181.jpeg.jpg

Uit de internationale smeltkroes van Amsterdamse muzikanten ontstond een breed palet aan jonge, nieuwe bands met muzikale crossovers, variërend van Nedersalsa tot Bijlmerkaseko. Hoog tijd voor een Latin Festival, zo dachten we in 1982. Niet zonder succes, want nu, bijna 40 jaar later, zijn de Portugese klanken van zanger/gitarist Fernando Lameirinhas en het Surinaamse Fra Fra Sound rondom bassist Vincent Henar nog altijd op de podia te vinden. Wij vonden dat iedereen deze muziek moest kunnen horen, en in 1982 besloten we de hoogtepunten van het festival maar meteen vast te leggen op de eerste Milkyway cassette. Er zouden er nog vele volgen!

Tracklist:

  • A1 Melkweg Percussie Workshop - African Rhythm (6:40)
  • A2 Viento Express - La Cosa Latina (8:40)
  • A3 Mambos - Chocolate (6:12)
  • A4 Mambos - Anabacoa (7:15)
  • A5 Batida - Sara (8:40)
  • A6 Batida - Happy Mango Song (5:17)
  • B1 Amsterdam Latin Percussion Collective - Guaguanco (9:45)
  • B2 Fra Fra Sound - Sontenso (8:20)
  • B3 Fra Fra Sound - Nickerie (5:05)
  • B4 Salsa Charanga - Charanga (10:45)
  • B5 Fernando's Ginga - Meu Pobre (10:10)

r-13154589-1549383565-8707.jpeg.jpg