Geplaatst op

Melkwegwijs: Lenneke Knape

Het is stiller dan ooit in ons pand en we beseffen het dagelijks: een lege Melkweg gaat nooit wennen. We missen jullie, de artiesten en natuurlijk: onze collega’s! In deze Melkwegwijsrubriek checken we daarom af en toe even in om te vragen hoe het gaat en wat hen nu zoal bezighoudt.
Deze keer praten wij met de marketeer van onze Heavy shows: Lenneke Knape. Zij is samen met Jan Altevogt het bedrijf Merchstore begonnen, waar zij de taken rondom merchandise en de marketing daarvan op zich nemen voor artiesten en merken.

Kan je iets vertellen over jezelf, en wat voor rol jij hebt binnen Melkweg? 
‘’Bij Melkweg ben ik verantwoordelijk voor de marketing van alle Heavy shows, dus de shows in het rockgenre, in de breedste zin des woords.’’

Hoe ben je op het idee van Merchstore gekomen? 
‘’Toen het doek viel voor live gaf mij dat ruimte om eens goed na te denken over wat ik mezelf de komende jaren graag zie doen, waar ik blij van werd in het verleden en hoe ik daar een draai aan kan geven in de toekomst. Al pratende hierover met Jan kwamen we tot het besef dat de jaren dat wij de fysieke en online distributie marketing en de webshops runde voor Tom Delonge; Macbeth Europe & Keep A Breast Europe de leukste periode was in ons werkende leven. Toen Macbeth verkocht werd heeft mijn partner Jan voor Spy Optics en Chef’Special ook de webshops gebouwd. Deze zomer kwam er ineens nog een artiest op mijn pad die op zoek was een e-commerce oplossing en zo is het idee ontstaan om dit hele plan nu uit te gaan breiden tot een bruisende muziek & fashion-minded onderneming. Een one-stop shop voor artiesten en merken. Wij bieden een full-service e-commerce oplossing en denken mee met de artiest op merchandise vlak, maar ook met de marketing daaromheen.’’

Waar houd jij je mee bezig binnen Merchstore? 
‘’Op dit moment ben ik als creative director vooral bezig met acquisitie van nieuwe klanten, en de ontwikkeling en productie van merchandise lijnen voor klanten. Daarnaast ben ik druk met marketing en branding van het lifestyle kleding merk Atticus waar wij de Europese webshop voor gaan lanceren.’’

Wat vind je het leukste van dit werk? 
‘’Het leukste is dat op creatief vlak echt alles kan, dus het met de klant, band, het merk of festival merchandise een geheel nieuwe betekenis geven. Het samen werken aan een plan rond een release of de lancering van een webshop, het marketing proces en de joy als het finished product uiteindelijk binnenkomt.’’

Voor welke artiest sta jij straks in de rij als we weer open kunnen? 
‘’Ik droomde laatst dat ik Pup mocht aankondingen, dus ik hoop dat zij snel weer komen! Maar bij IDLES, Sleaford Mods en the Distillers sta ik sowieso weer vooraan straks!’’