Geplaatst op

Milkyway Cassette 07: Holland Reggae (1984)

Het is 1971 als Frans Goossens, een twintiger uit Amsterdam, een baantje krijgt in de dan piepjonge Melkweg. Eind jaren 70 is hij als muziekprogrammeur verantwoordelijk voor het concertaanbod, waaronder ook festivals voor nieuw talent, zoals Hollandse Nieuwe en Provinciepop. Frans is dan al gegrepen door de niet-westerse muziek, die hij vanaf de jaren 80 een podium geeft in de Melkweg. Op het eigen Milkyway cassettelabel verschijnen vanaf 1982 liveopnames, gemaakt in de Melkweg. Muziekblog Diggin' Demos heeft de reeks Milkyway Cassettes gedigitaliseerd. Ook heeft Diggin' Demos een achtergrondartikel geschreven over Frans Goossens, de drijvende kracht achter deze muziek. Speciaal voor de website van de Melkweg schrijft Frans bij elke cassetteuitgave de liner notes.

Milkyway Cassette 07: Holland Reggae (1984)

r-13168590-1549534827-4043.jpeg-2.jpg

We hadden er al wel veel over gehoord maar het nog niet meegemaakt. Eindelijk was het in juni 1976 dan zover. De Amsterdamse Jaap Edenhal was uitverkocht, er werden zelfs zijdeuren geforceerd en op het podium verscheen een bezwerende zanger, die met zwiepende dreadlocks en trappelende danspassen de zaal in extase bracht. De eerste Europese tour van Bob Marley & The Wailers was een feit en maakte diepe indruk. Het reggaevirus had Nederland bereikt en zou wereldwijd zijn zegetocht voortzetten.

De roerige jaren tachtig braken aan. De Melkweg was toen een nogal horizontale organisatie. Geen directie met afdelingshoofden, maar een beleidsbepalende staf met medewerkers. Iedereen was er baas op eigen grond, wat menige tourmanager tot wanhoop dreef. De medewerkersvergaderingen vol met wereldverbeteraars waren legendarisch – iedereen wist alles beter maar niemand was verantwoordelijk.

r-13168590-1549534829-1250.jpeg.jpg

Steeds vaker ging ik samen met clubjes waar ik mij verwant mee voelde programma’s organiseren rondom allerlei activistische thema’s. Veelal ergens tegen – apartheid en racisme, woningnood en werkeloosheid, de wapenwedloop en de koude oorlog, politiek en dictatuur – maar met het verschijnen van reggae en de rastafilosofie en niet te vergeten met de hulp van vele joints kwam tegelijk de ideële boodschap van love, peace & justice weer in zicht.

Kwamen ze eerst nog uit Engeland en pas later uit Jamaica, al spoedig bleek ook de Hollandse bodem vruchtbare grond voor reggaegroepen met veelal Surinaams/Antilliaanse muzikanten in de gelederen. Het werd in 1984 hoog tijd voor het homegrown reggae minifestival Holland Reggae, waarvan de beste nummers op de Milkyway Cassette 07 te horen zijn.

r-13168590-1549534830-7894.jpeg-2.jpg

Inity draagt het ideaal uit van ‘verbroedering door muziek’ en verklaart: ‘buiten op straat slaan ze elkaar om de oren, maar in de zaal staan ze naast elkaar te swingen’. Bij Tuwakka horen we ook calypso- en popinvloeden. Revelation Time heeft met Djeynah Delbety een bijzondere zanger in huis. Zij maken indruk met hun eerste optreden ooit en hun betrokken teksten. Zo handelt ‘Small Boy’ over Kerwin Duinmeijer, de 15-jarige Antilliaan die in 1983 om zijn kleur in de Damstraat werd vermoord door een racistische skinhead. De groep scoorde in 1988 nog een Top 40-hit samen met voetballer Ruud Gullit.

Reggae is nooit meer weggegaan en vernieuwde zich in de loop der jaren met dub, dancehall, raggamuffin en reggaeton tot breed gewaardeerde en geliefde muziekstijlen. Tot op de dag van vandaag vinden zij hun belangrijkste podium in de Melkweg.

r-13168590-1549534830-8947.jpeg.jpg

Tracklist

  • A1 - Inity - Laws Of Jah
  • A2 - Inity - Fire
  • A3 - Inity - I Can't Stand It No Longer
  • A4 - Djeynah Delbety & Revelation Time - Small Boy (Dedicated To Kerwin Duinmeyer)
  • B1 - Djeynah Delbety & Revelation Time - Kubaku
  • B2 - Djeynah Delbety & Revelation Time - Party
  • B3 - Tuwakka - Sinsemillia
  • B4 - Tuwakka - Africa
  • B5 - Tuwakka - Islands