Geplaatst op

HET BESTE AFSTUDEERTALENT IN MELKWEG EXPO

Melkweg Expo presenteert ook dit jaar de meest opvallende, spraakmakende en relevante werken van net afgestudeerde kunstenaars uit het hele land. Het resultaat is een diverse groep buitengewone multimedia kunstenaars die een gemeenschappelijke basis delen; ze zijn elk op hun eigen manier bezig met hoe ze zich verhouden tot zichzelf, een ander, en de omgeving en gemeenschap waar ze deel van uitmaken. Om een beeld te schetsen van de Expo stellen we graag een aantal van de jonge talenten aan je voor!

In de fotoreeks ‘To Know Us Better’ van Anton Shebetko (Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam) zie je verschillende portretten van de Oekraïnse LGBTQIA+ gemeenschap. Waar voorheen anonimiteit een groot onderdeel was van deze reeks, leek dat de afgelopen jaren juist af te nemen in het ontwikkelende Oekraïne. De Russische invasie van 24 februari bracht echter een extra dimensie aan dit langlopende project. ‘I believe that those who participated in my project will be able to return to a safe and free Ukraine,’ vertelt Shebetko. ’And will be able to maintain all the progress we all have made - and accelerate it’.

De kunstinstallatie ‘Waterfall of Love’, door Marian Genet (Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht), nodigt je uit te komen voelen en ervaren. Genet haalt haar inspiratie uit alle hoeken van de samenleving, en vertaalt al deze unieke verhalen en personen naar de verschillende kleuren, die samen een groot geheel vormen in het warme en zachte kleed. Genets werk kenmerkt zich door haar gebruik van levendige kleuren, en vormt een rode draad door haar diverse scala aan werken in de vorm van fotografie, schilderkunst en textielwerken.

Leatitia Delauney (Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam) creëerde voor ‘A Studio Of One’s Own’ een collectie aan schilderijen, vermengd met objecten die je zou vinden in een schilderstudio. In deze vorm is het kunstwerk vrij van dominante perspectieven, zoals de altijd aanwezige male gaze. Met dit werk daagt Delauney ons los te breken van conventionele kaders en nieuwe perspectieven te ervaren.

Jonathan Hielkema (Sanberg Institute, Amsterdam) gaat in zijn film 'Black Butterflies, or: The Ballad of Jonny Toxic & Jacco Macho' samen met Jacopo Planet in de huid van hun alter-ego's op een muzikale reis door Italië en Nederland. De film is een kritisch weerwoord op toxic masculinity. Dat zijnde: dat mannelijkheid terug geclaimd en gevierd moet worden.

In de video installatie ‘The Future Loves Us Back’ toont (roze) meike, een hoe het is om op te groeien in nederland, het ervaren van diaphoretisch ongemak en het vinden van geluk in fantasie. De film bespreekt tevens de grote impact die technologie heeft op ons leven nu en in de toekomst. (roze) meike, is een visuele kunstenaar, hun kunst wordt altijd gemaakt vanuit een queer en afrodiasporisch perspectief.

In de multidisciplinaire kunstinstallatie ‘Arki Na Granm’ma' (‘Luister naar oma’ vertaald uit het Sranantongo) bestaande uit foto’s, brieven en een film, staat de altijd voortgaande zoektocht naar de culturele identiteit van Ashley Bruinhart centraal. Met dit werk hoopt Bruinhart andere Afrodiasporische mensen die in witte landen wonen te inspireren hun identiteit te herpakken, zonder beïnvloed of afgeleid te raken door de meningen van anderen.

In de video installatie ‘S is for Sister’ van Danii Walton (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag) wordt trans zusterschap en alle schoonheid van dien gevierd. Walton probeert met deze beelden het belang te laten zien van deze connecties en hoe die eruit zien tussen trans vrouwen en trans feminine vrouwen. ‘Deze video geeft de kijker de ware essentie van zusterschap en al haar helende krachten, in een wereld die zo wreed kan zijn.’

Martyna Pekala (Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht) speelt in haar werken ‘Metopia’ en ‘Decentered Self’ met onderwerpen die kijker doet nadenken over het digitale en fysieke bestaan. In performance ‘Metopia’ knipoogt Pekela bijvoorbeeld naar het onderhouden van een online persona op social media - door aanwezig te zijn zonder fysiek aanwezig te zijn in de vorm van elementen gedragen door haar spelers. 

Bereid je voor op geweldige, inspirerende en ontroerende multimediakunst – van fotografie en videokunst tot grootschalige kunstinstallaties - en ontdek wat er allemaal op de academies wordt gecreëerd!

De Graduation Show ’22 is te bezoeken tot 9 oktober 2022. Ingang via het MILK Café aan de Marnixstraat. Toegang is gratis.