Melkweg Talentfonds

Het Melkweg Talentfonds heeft als doelstelling de ontwikkeling en presentatie van popcultureel talent binnen de Melkweg financieel te ondersteunen. Het fonds draagt bij aan begeleiding, honorering en promotie van nieuwe makers.

De Melkweg presenteert nieuwe vormen van popmuziek, urban culture, film, fotografie, visual arts, performing arts, spoken word en clubcultuur. Nieuwe artiesten en kunstenaars dragen, net als internationale sterren, bij aan de kwaliteit en diversiteit van de programmering. Daarom maken we volop ruimte voor talent. Met de vernieuwde inrichting van de bovenzaal Upstairs en de Melkweg Expo zijn de mogelijkheden voor het presenteren van talent gegroeid, en nieuwe plannen voor de toekomst liggen alweer klaar. We blijven investeren in de professionele ontwikkeling van zelfstandige makers, artiesten en creatieven.

Om deze ambities te realiseren, gaan we extra financiële ruimte creëren. De Melkweg is een non-profit organisatie (stichting zonder winstoogmerk) en is voor meer dan 94% afhankelijk van eigen inkomsten bij programma's.

Gevestigde namen kunnen rekenen op een uitverkochte zaal, maar beginnende makers hebben nog onvoldoende publiek kunnen opbouwen. Dankzij bijdragen uit het Talentfonds kunnen we talenten begeleiden, en met een optreden of presentatie toegang bieden tot een breed, divers publiek en een zakelijk netwerk. Zodat de nieuwe stemmen de nieuwe sterren van de toekomst kunnen worden.

Talent in Melkwegprogramma's

De Melkweg heeft vanaf de oprichting in 1970 de deuren open staan voor talent. Het aantal activiteiten is diverser en omvangrijker dan ooit, maar het doel is hetzelfde: artiesten en makers de ruimte geven om zich te ontwikkelen en een eigen publiek op te bouwen. Dat doen we met verschillende initiatieven.

Muziek
Optreden als voorprogramma of op een showcasefestival in de Melkweg is dé manier om ontdekt te worden door het publiek en om een livereputatie op te bouwen. De showcase-avond RADAR, die we acht keer per jaar organiseren, heeft een krachtige signalerende functie voor beginnend Nederlands talent in uiteenlopende muzikale genres, van hiphop tot indie met bijvoorbeeld S10, Eva van Manen, La Loye, Meetsysteem, Arp Frique en Ploegendienst. Een stap daarna kan een eigen optreden in onze Upstairs zijn, waar inmiddels flink wat artiesten zijn gedebuteerd en internationale acts hun Nederlandse, of soms zelfs Europese debuut maakten, waaronder Billie Eilish, Zwangere Guy, Tom Misch en Frank Carter & The Rattlesnakes. Naast de reguliere concerten met nieuwe talentvolle artiesten en bands, organiseren we samen met onze partners in het popcircuit, zoals stichting GRAP, maandelijks evenementen: van muziekcompetities (o.a. de Grote Prijs, Amsterdamse Popprijs en Most Wanted) tot meetings met vertegenwoordigers uit de muziekindustrie (Muzikantendag, Rock Your Business).

Visual arts
Melkweg Expo en Film werken intensief samen met kunststudenten en beginnende beeldmakers. De exposities met werk van voornamelijk jong talent worden aangevuld met portfolio review sessies en meetings als Tip Off waarbij kunstenaars onderling tips & tricks delen. Arty Party is het beeldende kunst fest in alle zalen van de Melkweg met werk van eindexamenstudenten van verschillende opleidingen. Projecten als het Arty Party Companion Traject en Follow bieden specialistische begeleiding aan enkele veelbelovende kunsttalenten en fotografen bij de next step in hun beroepspraktijk. In samenwerking met onze externe partners zoals de Unseen Foundation, Holland Festival en fotoagentschap Noor Images wordt de exposure voor de beeldmakers uitgebreid. Bij Talent Talks praten beeldmakers uit de visual arts over hun creatieve proces; Melkweg Expo & Cinema werken hiervoor samen met IDFA. In de serie CineRadar, het cinematografische equivalent van RADAR, biedt de Melkweg samen met Cineville een professionele vertoningsplek aan beginnend Amsterdams of landelijk filmtalent.

Milk Made
Milk Made is een nieuwe afdeling in de Melkweg die bestaat uit een grote groep creatieve jongeren (17-25 jaar) die zich richten op urban culture en community-building. Melkweg biedt de ruimte voor het opdoen van praktijkervaring onder begeleiding. We richten ons met deze nieuwe afdeling op volgende generaties creatieve talenten, zowel vóór als achter de schermen. De talenten houden zich bezig met alle disciplines en bouwen aan nieuwe urban programmering op het gebied van performing arts. Hierdoor wordt betrokkenheid gecreëerd van een jonge doelgroep die zijn plek verovert in de creatieve industrie en cultuursector. Milk Made zet uiteenlopende formats op: hiphopavonden, live podcasts, DJ & MC talentavonden en Flea Market, het multidisciplinaire viermaandelijkse minifestival, waar jong urban talent met een uitgesproken eigen stijl en boodschap wordt gepresenteerd.