Interview: Max Hartwig

Melkweg biedt de mogelijkheid je te ontwikkelen als maker, artiest of ondernemer en je weg te vinden in de Nederlandse kunst- en cultuursector. Voor Young Creatives interviewen we makers die deze kans hebben gekregen en daar meer over willen vertellen. Deze keer: Max Hartwig.

Wie ben jij, wat doe je?
Ik ben Max Hartwig, 26 jaar en werkzaam als marketeer Clubnachten bij EKKO in Utrecht. Daarnaast ben ik mede-oprichter van [UNNAMED], een organisatie waarmee we elektronische feesten organiseren, waarin muzikaal veel invloeden vanuit Afrika en Zuid-Amerika terug te horen zijn.

Hoe ben jij verbonden aan de Melkweg?
Ik heb stage gelopen op de marketingafdeling van Melkweg als stagiair ‘Marketing Hiphop’. Daarna ben ik twee jaar lang betrokken geweest bij de afdeling Milk Made als assistent-programmeur en marketeer. In die periode organiseerde ik de clubnacht MADE en ondersteunde ik de marketingafdeling bij diverse andere programma's. Ook ben ik een tijdje vormgever geweest bij Encore en heb ik gedraaid in het Melkweg Buurthuis tijdens de coronaperiode.  

Wat is jouw grootste les geweest / wat heb je meegenomen / welke ervaring heb jij opgedaan bij de Melkweg?
Dat zijn er een aantal. Zo heb ik bij Melkweg geleerd hoe een gestructureerde marketingafdeling werkt. Ook heb ik in mijn tijd bij Milk Made zelfstandigheid en verantwoordelijkheid geleerd. We kregen erg veel verantwoordelijkheid en vrijheid, waardoor je veel eigenaarschap had van het eindproduct. We hadden daardoor geen ondersteunende rol, het waren echt ónze events. Daarnaast heb ik in die tijd kunnen ontwikkelen in mijn vormgeving- video- en marketingvaardigheden en heb ik enorme kennis van de sector op kunnen doen.

Heb je een leuke anekdote / verhaal wat je hebt meegemaakt bij de Melkweg?
Mijn DJ-debuut, haha! We organiseerden vanuit Milk Made een clubnacht genaamd Amasio en de eerste DJ gaf last-minute aan een half uur te laat te zijn, dus toen mocht ik opeens voor het eerst in een professionele setting draaien. Ik moest enorm wennen aan de professionele apparatuur, dus het was zeker niet mijn meest technisch sterke set, maar het was wel een hele sicke ervaring. 

De eerste keer dat we de clubnacht MADE deden was ook memorabel. Totaal onverwacht hadden we op onze eerste editie ongeveer 300 man binnen. Dat voelde als een grote overwinning voor heel het team. 

Wat zijn jouw ambities voor de toekomst?
Geen idee, om eerlijk te zijn. Ik ben dol op het draaien, dus het zou vet zijn om daar nog in te kunnen groeien. Ik ben ook pas net begonnen bij EKKO, dus blijf daar waarschijnlijk ook nog wel hangen. Ik maak doorgaans niet echt grootse plannen vooruit. Ik wil gewoon op een plek zijn waar ik me goed voel en werk doen wat ik leuk vind en als zich op gegeven moment een leuke kans voordoet zien we wel waar we belanden!  

Als jij jonge mensen nu een les zou mogen meegeven, wat zou dat dan zijn?
Ook al twijfel je: gewoon doen. Dat geldt voor alles. Ik heb kunnen groeien door veel dingen gewoon te proberen. De eerste keer dat iemand me vroeg om een videoclip te monteren had ik geen idee of ik het kon, en toch had ik ja gezegd. Op die manier groei je en kom je erachter wat je wel en niet leuk vind en waar je krachten liggen. Hetzelfde geldt voor draaien, dat is in het begin doodeng. Maar door het gewoon te doen en soms op je bek te gaan leer je de lessen die nodig zijn om het later wél goed te doen. De comfortzone is een hele verleidelijke plek om je te bevinden, maar ervaringen buiten je comfortzone zijn veel leerzamer.