FILMS CINERADAR #5 BEKEND!

FILMS CINERADAR #5 BEKEND!

Samen met Cineville en VERS zijn we voor jou de filmacademies en thuisstudio’s weer ingedoken op zoek naar het beste nieuwe Nederlandse filmtalent, en de selectie voor de vijfde editie is nu bekend! Vrijdag 26 mei kan je in onze Cinema kijken naar de volgende nieuwe korte films van jonge makers uit eigen land:

✘ De Golf (4', Mahmood Shakuri)
✘ Lotgenoten (8', Mipham Chhowing)
✘ The Paper Ensemble (15', Jochem van Tol, Jiska Rickels)
✘ A forgotten childhood (11', Astrid Ardagh)
✘ Tussen de Tijd (20', Freija Roos)

We stellen de talenten graag aan je voor:

 Lotgenoten (8', Mipham Chhowing)

“Ieder huisje heeft zijn kruisje”. Zo ook de verhalen van Daniël, Budi en Moes. 'Lotgenoten' gaat over jongeren uit moeilijke thuissituaties die op verschillende manieren hun frustratie uitten. De een ontsnapt in zijn eigen gecreëerde wereld, de ander verdoofd zijn pijn of uit het met agressie op de buitenwereld. Alleen op straat kunnen ze bij elkaar hun rust vinden. 

"Mijn afkomst is Bhutanees/Nederlands en ik haal veel inspiratie uit de Boeddhistische zienswijse op het menselijk lijdden. Vaak zijn mijn films een combinatie van thema’s die zich in Nederland afspelen met daarop Boeddistische inzichten toegepast. Thema’s zoals straatcultuur, eenzaamheid, gevoelig zijn en hoe we hier in het westen geluk kunnen vinden."

A forgotten childhood (11', Astrid Ardagh)

'A forgotten childhood' is een korte film gemaakt van een collage analoge foto's die Astrid's vader tijdens haar jeugd heeft gemaakt. Tegen een landelijke arctische achtergrond neemt de film de kijker mee op een reis door tijd en plaats. We vragen ons af welke delen van ons leven we ons eigenlijk kunnen herinneren en hoe onze identiteit afhangt van onze geselecteerde herinneringen aan het verleden.

Astrid Ardagh is een mixed-media artiest en filmmaker uit Noord-Noorwegen. Haar films en sociale projecten bieden de kijker experimentele perspectieven om vraagtekens te zetten achter de sociale codes en veranderingen in het milieu die onze ervaringen bepalen. Haar werk kenmerkt zich door haar heldere visuele beeldtaal, wat parallellen trekt tussen community, natuur en een gevoel van thuishoren in een maatschappij met alsmaar toenemende verstedelijking en individualisering. 

Tussen de Tijd (20', Freija Roos)

Via onze herinneringen maken we een verhaal van ons leven, zoals we via film ook verhalen construeren. Net als in onze herinneringen zijn we geneigd deze momenten te romantiseren, over-romantiseren. Een nieuwe ervaring kan hier niet meer aan tippen. 'Tussen de Tijd' is een korte essayistische documentaire waarin de universele angst voor vergankelijkheid wordt onderzocht, die zich uit in het vereeuwigen van momenten via film/fotografie en het bewaren.

"Als kind kon ik helemaal opgaan in verhalen en mijn eigen fantasie, waar mijn liefde voor film en de manier waarop je daarin kunt verdwijnen is ontstaan. Naast dat de bioscoop al vroeg mijn tweede huis werd, zag ik in alles om mij heen een film. In mijn hoofd was ieder vergankelijk moment en alledaagse ontmoeting het begin van een scenario. Bovendien groeide mijn fascinatie voor de manier waarop je een moment kan vereeuwigen via film en fotografie. Bijna obsessief begon ik dan ook met vastleggen. Dat werd uiteindelijk de basis voor mijn afstudeerfilm Tussen de Tijd."

De Golf (4', Mahmood Shakuri)

Een jongen(Hassan) heeft angst voor het zwembad vanwege zijn traumatische ervaring tijdens zijn vlucht met een boot als vluchteling. Tijdens de reis kwamen ze in gevaarlijke situaties terecht, waardoor hij bijna verdronk. Sindsdien heeft hij een diepe angst voor water en vermijdt hij zwembaden, meren en andere waterlichamen. Hij probeert zijn angst te overwinnen, maar het blijft een uitdaging voor hem.

"Mijn passie om films te maken begon toen ik aan de HKU ging studeren om animatie te leren. Ik wist nooit dat ik ooit mijn eigen verhalen kon vertellen. Met onderzoek en de steun van mijn docenten ben ik me meer gaan verdiepen in het vertalen van mijn eigen verhalen en ervaringen naar interessante verhalen voor de kijker. Ik maak meestal serieuze en fictieve verhalen."

The Paper Ensemble (15', Jochem van Tol, Jiska Rickels)

In een oude lege papierfabriek volgen we een vrouw die speelt met betoverende sculpturen van papier. Geïnspireerd door het ontwerp van Japanse tuinen, nodigt The Paper Ensemble je uit om een wereld te aanschouwen die volledig bestaat uit de geluiden van papier. Krakende struiken, oceaangolven en zingende walvissen.

Jochem van Tol (1983) is een interdisciplinaire kunstenaar uit Amsterdam. De afgelopen 10 jaar heeft hij onderzoek gedaan naar de geluiden van papier in een aantal opmerkelijke optredens met 'The Paper Ensemble'. Hij laat zien hoeveel er te ontdekken valt in het meest eenvoudige materiaal en hoe hij radicale gevolgen kan verbinden aan zijn ontdekkingen. Hij is een actief lid van diverse experimentele muziekgroepen zoals Silverbones en SOON en heeft samengewerkt aan theaterproducties met Schweigman& en De Veenfabriek, samen kunstenaarscollectief o k a p i.

Jiska Rickels schrijft en regisseert intieme en poëtische documentaires, waaronder In Procedure (2016). Ze heeft veel nationale en internationale erkenning gekregen met haar documentaires 4 Elements (2006, NPO) en Untertage (2003, NPO). Haar documentaire Babaji, een Indisch liefdesverhaal (2009) ging in première op het International Filmfestival Rotterdam en werd wereldwijd vertoond op festivals.

Evenementen

    A dancing crowd within the Melkweg with a single singer on the stage.

    ALTIJD VOORAAN MET DE NIEUWSBRIEF

    De nieuwste shows, het laatste Melkwegnieuws en leuke acties in je mailbox? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!
    Wij gaan zorgvuldig met je persoonsgegevens om. Voor meer informatie, check ons Privacy Statement.