Film

Mona Lisa and the Blood Moon (2023)

Preview - International Women's Day 2023

Intro: Xiang Yu Yeung

Cinema

Let op: dit evenement heeft al plaats gevonden

  • Prijs:
  • € 11 Regulier
  • € 0 Cineville
  • Geldig voor Cineville Meer info
  • Minimumleeftijd 16+

18:00 - Doors 18:30 - Start

In het kader van Internationale Vrouwendag vertonen we deze preview van de nieuwe fantasy-thriller van Ana Lily Amirpour (A Girl Walks Home Alone at Night), met Kate Hudson en Jun Jong-seo. Voor de film zal multidisciplinair beeldend kunstenaar, schrijver en curator Xiang Yu Yeung een inleiding doen. 

Mona Lisa (Jeon Jong-seo) zit al heel haar leven opgesloten in een isoleercel, maar dankzij haar unieke kracht kan ze gedachten van andere mensen manipuleren, en lukt het haar om te ontsnappen. Onder de volle maan struint ze van ontmoeting naar ontmoeting door de straten van New Orleans. Wanneer ze onderdak vindt bij Bonnie Belle (Kate Hudson), een alleenstaande moeder en stripper, ontstaat er een speciale vriendschap met Bonnie’s verwaarloosde zoon Charlie. Regisseur Ana Lily Amirpour maakte eerder haar debuut met de Iraanse vampierfilm A Girl Walks Home Alone at Night’ .

Xiang Yu Yeung 楊香玉 is een multidisciplinaire kunstenaar, curator en verhalenverteller uit Rotterdam. Via een eclectische, interdisciplinaire aanpak die fotografie, film, proza, illustratie en performancekunst combineert, benadert ze in haar werk thema's als identiteit, biculturaliteit, virtualiteit, machtsdynamiek en queerness. Ze is gefascineerd door de kieren tussen liminale werelden en haar werk is een voortdurende verkenning van de geleefde ervaring van het reizen tussen culturen, identiteiten, realiteit en fantasie.

In het kader van Vrouwendag zal Xiang Yu Yeung in de inleiding de focus leggen op filmmakerschap vanuit de female gaze, en specifiek de subversie van stereotypes binnen horror. Amanpour’s oeuvre is hierin een erg interessant vertrekpunt. Waar horror als genre enigszins de reputatie heeft vrouwen door een zeer mannelijke, objectiverende lens (scream Queens, damsels in distress, witches/villainesses) te bekijken slaagt zij in haar films erin een subversie van bestaande genre-tropes te vinden en eendimensionaliteit te overstijgen.