Bewaar je ticket

Ticketregeling bij verplaatste en afgelaste programma’s
De coronacrisis en bijbehorende maatregelen hebben gevolgen voor ons allemaal. Voor iedereen die in de culturele sector werkt is de economische impact erg groot. Om dit op te kunnen vangen heeft de culturele sector gezamenlijk een ticketregeling ontwikkeld, met ondersteuning van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en volgens de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wij sluiten ons hier bij aan en hopen op deze wijze de economische impact van de coronacrisis te beperken. Zo kunnen we doorgaan met het voorbereiden van nieuwe concerten en andere programma’s, samen met artiesten, organisatoren en alle mensen achter de schermen die de programma’s mede mogelijk maken. Zoals technici, leveranciers, creatieven en andere werknemers en zelfstandigen in de culturele sector.

Wat betekent dit voor verplaatste en afgelaste programma’s?
Je tickets en lidmaatschappen blijven geldig voor de nieuwe datum van verplaatste programma’s. Je hoeft hier niets voor te doen. Indien je verhinderd bent op de nieuwe datum, of het programma wordt afgelast, dan bieden we de mogelijkheid het volledige aankoopbedrag (inclusief servicekosten en de kosten van bijbehorende lidmaatschappen) om te zetten naar een voucher (een digitaal tegoed). Deze voucher kun je gebruiken bij de aanschaf van tickets voor andere programma’s in de Melkweg. Het is ook mogelijk om je ticketgeld aan ons te doneren of een refund aan te vragen.

Doneer je ticket aan het Melkweg Talentfonds
Mocht je geen gebruik kunnen maken van een voucher of iets extra’s daarnaast willen doen, dan bieden we je de mogelijkheid om het bedrag van je tickets te doneren. Donaties komen ten goede aan het Melkweg Talentfonds dat speciaal bestemd is voor programma’s en begeleiding van veelbelovende jonge artiesten en kunstenaars. Ruimte geven aan talent is voor de Melkweg vanzelfsprekend en dit doen we dan ook al 50 jaar. Met jouw hulp kunnen we ook in de toekomst deze talentvolle artiesten blijven programmeren! 

Wil je meer lezen over ons Talentfonds, of een losse donatie doen? Kijk dan op deze pagina. 

Hoe gaat dit in z’n werk?
Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma waar inmiddels een nieuwe datum voor is gevonden of dat definitief wordt afgelast, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie over de ticketregeling en de bovengenoemde mogelijkheden.

Wat betreft de programma’s waar nog geen nieuwe datum voor is gevonden vragen we je om iets meer geduld. Zodra de nieuwe datum bekend is, ontvang je vanzelf meer informatie!

Veelgestelde vragen ticketregeling coronacrisis
Hieronder vind je antwoord op veelgestelde vragen omtrent de Regeling Ticketgelden Coronacrisis. De volledige regeling is na te slaan via: www.bewaarjeticket.nl/regeling

Uit welke mogelijkheden kan ik kiezen?
Tickets en lidmaatschappen voor programma’s die moeten worden verplaatst als gevolg van het coronavirus, blijven geldig voor de nieuwe datum. Indien je verhinderd bent op deze nieuwe datum, of het programma wordt afgelast dan bieden we je de volgende mogelijkheden: 

  1. Een donatie in de vorm van het volledige aankoopbedrag*.
  2. Een voucher ter waarde van het volledige aankoopbedrag*. Deze voucher bieden we in de vorm van een digitaal tegoed wat tot 24 maanden na uitgifte geldig is.
  3. Een refund voor het volledige aankoopbedrag*. Hierbij hanteren we als uiterste datum voor terugbetalen de in de Ticketregeling gestelde termijnen.

​*Onder het volledige aankoopbedrag wordt verstaan het volledige bedrag van de tickets, inclusief servicekosten en bijbehorende lidmaatschappen.

​​Hoe geef ik mijn keuze door? 
Zodra er een nieuwe datum is gevonden voor een verplaatst programma, of het programma wordt afgelast, ontvang je een e-mail van onze ticketingpartner Ticketmaster. Hierin wordt uitgelegd op welke wijze je kunt doneren of een voucher of refund kunt aanvragen. 

Je hebt na het ontvangen van de e-mail vier weken de tijd om je keuze door te geven. 

Indien je een ticket hebt gekocht voor een programma wat verplaatst is, maar waarvoor nog geen nieuwe datum is gevonden, dan vragen we even geduld. Je kunt je keuze doorgeven zodra er een nieuwe datum gevonden is en ontvangt hierover informatie per mail. 

Hoe kan ik mijn voucher gebruiken?
Voor informatie over het inzetten van je voucher verwijzen we je naar deze paginaop de website van Ticketmaster.

Hoe lang is mijn voucher geldig?
Je kunt het tegoed tot 24 maanden na uitgifte gebruiken om een ticket te kopen voor een ander Melkwegprogramma. Indien je tickets koopt voor een programma met een lagere prijs dan de volledige voucherwaarde, dan blijft de restwaarde van de voucher in je account staan, deze restwaarde kun je op een later moment alsnog gebruiken.

Kan ik een donatie doen?
Ja, dat is uiteraard mogelijk en kan op de volgende twee manieren:

  1. Het doneren van je tickettegoed: Zodra er een nieuwe datum voor een programma wordt gevonden, of het programma definitief wordt afgelast, ontvang je van Ticketmaster een mail waarin uitgelegd wordt hoe je jouw tickettegoed om kunt zetten naar een donatie.
  2. Via een losse donatie: Via onze webshop kan je gemakkelijk een donatie doen. Via bankoverschrijving doneren is uiteraard ook mogelijk. Hiervoor kun je een bedrag naar keuze overmaken naar Stichting Melkweg, op rekeningnummer NL 33 RABO 0111698065 o.v.v. donatie Melkweg Talentfonds.


​Donaties komen ten goede aan het Melkweg Talentfondsdat speciaal bestemd is voor programma’s en begeleiding van veelbelovende jonge artiesten en kunstenaars. Ruimte geven aan talent is voor de Melkweg vanzelfsprekend en dit doen we dan ook al 50 jaar. Met jouw hulp kunnen we ook in de toekomst deze talentvolle artiesten blijven programmeren! Zodra er een nieuwe datum voor een programma wordt gevonden, of het programma definitief wordt afgelast, ontvang je van Ticketmaster een mail waarin uitgelegd wordt hoe je jouw tickettegoed om kunt zetten naar een donatie. 

Wil je meer lezen over ons Talentfonds, kijk dan op deze pagina. 

Welke termijnen worden er gehanteerd in het geval van een refund?
Het heeft voor culturele instellingen grote impact als iedereen zijn geld direct terug vraagt. Om deze reden is de ticketregeling opgezet en vandaar ook dat de overheid deze regeling steunt. Je hebt het recht om je geld terug te vragen, wanneer het geld wordt teruggestort hangt af van de status van het programma:

  • Indien een programma wordt verplaatst, zal terugbetaling uiterlijk een maand na de nieuwe datum van het verplaatste programma plaatsvinden.
  • Indien een programma wordt afgelast zal terugbetaling uiterlijk drie maanden na de oorspronkelijke datum waarop het programma zou plaatsvinden teruggestort worden.
  • Indien het programma waarvoor je een ticket hebt gekocht definitief wordt afgelast of verplaatst naar een nieuwe datum, dan ontvang je van Ticketmaster per e-mail een bericht met meer informatie over de wijze waarop je een refund aan kunt vragen.


Wat moet ik doen als ik hard copy tickets heb gekocht en dus geen e-mail heb ontvangen? 
Indien je een hard copy ticket hebt gekocht, zonder account, dan raden we je aan om contact op te nemen met Ticketmaster.

Wat moet ik doen als ik een ticket van iemand heb overgenomen of via een externe doorverkoop website zoals Ticketswap heb gekocht?
Indien dit het geval is raden we je aan contact op te nemen met de originele koper van het ticket en/of de website in kwestie.