TIEN KAARSJES VOOR ENCORE MET WESLEY EN RIQUES

Al tien jaar lang staan ze elke zaterdag klaar voor het nachtleven van Amsterdam: Wesley Texel en Riques ter Heerd, oprichters van Encore. Het feest, dat in die 10 jaar honderd duizenden bezoekers heeft voorzien en nog steeds voorziet van de beste hiphop, dancehall en R&B, is een begrip in het nationale clubcircuit en mag inmiddels wel één van (of wel dan niet dé) meest succesvolle clubnachten van Nederland genoemd worden. In aanloop naar de jubileumeditie spreken we met Wesley en Riques temidden van hun kantoor: de dansvloer van Melkweg.

Een tienjarig jubileum, hoe voelt dat?

Wesley: “Gek. We zijn vooral alweer bezig met de volgende tien jaar. Maar het is wel een goede mijlpaal om even stil te staan bij wat we allemaal hebben gedaan in tien jaar tijd. Ik ben met veel plezier het archief ingedoken om alle foto’s en video’s terug te kijken.”

Riques: “Ja, dan besef je ineens wat je allemaal hebt gedaan in tien jaar tijd. Omdat je elke zaterdag weer aan de bak gaat, zitten we in een soort sneltrein waardoor je nooit stilstaat bij wat je allemaal zoal neerzet. Die realisatie komt nu wel.”

Laten we even terug gaan naar tien jaar geleden: Wat was toen de reden om Encore te starten, welk gat moest er gevuld worden?

Riques: “We zijn beiden DJ’s en hadden in die tijd samen al heel wat events georganiseerd. Nadat we een paar keer een rondje Nederland hadden gedaan, realiseerden we ons dat er  eigenlijk overal hetzelfde werd gedraaid. Er moest iets komen waar je op nieuwe hip-hop, R&B en dancehall kon dansen en muziek kon ontdekken.”

Wesley: “Maar dat was er nog niet in Amsterdam, dus we besloten het zelf te creëren.”

En zo vonden jullie je thuishonk aan de Lijnbaansgracht, hoe kwam dat tot stand?

Riques: “Shout-out John van Luijn en Camiel.”

Wesley: “We hadden een meeting in de kleedkamer met John (oud-programmeur Melkweg, red.). Hij schreef wat getallen op de achterkant van een bierviltje en zei: ‘Dit is hoe we het doen, zijn jullie het daar mee eens?’. Geen excel-sheets, geen papieren contract, gewoon dat viltje. We zeiden: ‘Cool’ en begonnen die zaterdag.”

Riques: “We zouden in eerste instantie de donderdagavond krijgen, maar we wilden echt voor de zaterdag gaan en de Melkweg zag dat idee uiteindelijk ook wel zitten. De rest is geschiedenis!”

Toen zaten we daar ineens, om 6 uur ‘s ochtends, op de bank met Dave Chapelle, Mos Def en een aantal DJ’s, als commentatoren naar die wedstrijd te kijken.

Wesley

Jullie hebben heel wat grote namen op de line-up gehad, waarvan ook heel wat voor het eerst überhaupt naar Nederland kwamen. Blik eens met ons terug, met wie hebben jullie zoal gepionierd?

Wesley: “Future, J. Hus, Big Sean, Post Malone, Megan Thee Stallion, Cardi B.”

Riques: “Cardi was voor ons vijfjarig jubileum was in de - hoe heet dat nu? AFAS Live? Gewoon voor de eerste keer in Nederland, he!”

Grootheden genoeg, daar moet wel een lekkere kleedkamer anekdote van zijn.

Wesley: “Dave Chapelle had een keer een show in de Ziggo Dome, dezelfde nacht als een belangrijke bokswedstrijd. Dus toen hij klaar was, was hij op zoek naar een plek om die match te kijken. Via via kwam het verzoek bij ons terecht om een tv klaar te zetten in de kleedkamer. Toen zaten we daar ineens, om 6 uur ‘s ochtends, op de bank met Dave Chapelle, Mos Def en een aantal DJ’s, als commentatoren naar die wedstrijd te kijken. Dat was epic.”
 

Een wekelijkse clubnacht, verschillende festivaledities, een podcast. Waar kijken jullie met trots op terug?

Wesley: “De eerste editie van ons festival. Na twee jaar Encore besloten we te bouwen aan een festival op de NDSM-werf. We hadden op dat punt wel ervaring met clubnachten, maar een festival organiseren is wel echt een ander feestje. Ineens ben je bijna een jaar lang bezig met een event van één dag waar alles op samenkomt. De anticipatie wordt daardoor extreem groot. Maar als je daar dan staat, met 10.000 dansende mensen om je heen, voelt dat als pure euforie.

Riques: “Het is geen club-of feest highlight, maar de missie achter onze evenementen: dat er meer mensen uit onze scene aan het werk komen in de muziek- en evenementenbranche. Dat we daar een steentje aan bij hebben kunnen dragen ben ik wel echt blij mee.”

Met wat voor clubervaring heeft Encore Amsterdam rijker gemaakt al die jaren?

Wesley: “Bij sommige clubs heb je zitgedeeltes, mooie glaasjes en flessen, maar hier is het echt een andere vibe. Het geluidssysteem is bijvoorbeeld insane: soms trilt de DJ-set van de tafel af vanwege de bas. Nou, als je 808 hiphop draait op dit systeem, dan voel je dat ook écht. Dat zie je terug in het publiek. In plaats van dat ze een beetje in de club staan, gaan ze keer op keer even los. Dat is wel echt hard.”

Riques: “Al tien jaar lang doen we dit, elke week. En welke week, maakt niet uit hoe druk het is of wat we draaien, geven de mensen alles.”

Wesley: “Daar gaat ook niets aan veranderen, dat gaat gewoon blijven.”

Overigens niet alleen Amsterdam, ook de hiphopscene heeft baat bij Encore. Hoe hebben jullie je steentje daaraan bijgedragen?

Wesley: “Wat vaak gebeurt in hiphop is dat wanneer een nieuwe sound in hiphop verschijnt, neem bijvoorbeeld mumblerap, de oudere generatie daar tegen vecht. Ik vind het belangrijk dat er een event binnen hiphop is wat meegaat met de tijd - maar wel kritisch kijkt naar de kwaliteit.”

Riques: “En vergeet niet: de artiesten zijn niet alleen veranderd, de mensen natuurlijk ook, daar moet je wel in meegroeien. Ik denk wel dat we dat de afgelopen jaren hebben gedaan.”

Riques: "We doen dit natuurlijk niet alleen! Het is onmogelijk om iedereen te noemen met wie we allemaal werken, maar we zijn super dankbaar voor het team dat we om ons heen hebben. Van onze programmeurs Leslie en Jahwin, productiemanagers Cherrelle en Estelle, Marketingwizard Vijay, foto-/videografen Luciano en Djerraldo en Matthew en Jeffrey van ons radio-team, tot aan Bikkel (VJ) en Francson (LJ). Iedereen draagt zijn of haar steentje bij, elke week weer."

Wesley: "En dat geldt natuurlijk ook voor heel team Melkweg! We werken sinds corona echt fijn samen met Levi en Jerrau en bedrijfsleiders zoals Diana of Lennart zijn ook al tien jaar betrokken bij Encore. Shout-out naar jullie!"

"Een echt Encore anthem is bijvoorbeeld ‘Hele Meneer’ van Adje. Wanneer je dat nu draait, heeft dat nog steeds hetzelfde effect als tien jaar geleden."

Riques

Als we even nostalgisch zijn, welke tracks passen bij tien jaar Encore?

Riques: “Er zijn best een aantal tracks van tien jaar geleden die we nog steeds trouw draaien. Een echt Encore anthem is bijvoorbeeld ‘Hele Meneer’ van Adje. Wanneer je dat nu draait, heeft dat nog steeds hetzelfde effect als tien jaar geleden.”

Wesley: “Vroeger bouwden we tegen vijf uur ‘s ochtends de set op naar Jay-Z’s ‘Encore’, dat was toen nog elke week de laatste track. Het veroorzaakte een heel mooi, melancholisch en euforisch moment op het einde. Dat hebben we eigenlijk al een hele tijd niet meer gedaan.”

Riques: “Laten we dat 8 april doen, man.”

Wat staat Encore de komende tien jaar te wachten?

Riques: “We hebben in het verleden een paar keer het festival gedaan, en we krijgen nog steeds de vraag wanneer dat weer terugkomt. Misschien dat we daar weer mee aan de slag gaan…”

Wesley: “Een hoop dope, nieuwe artiesten. Nieuw talent en nieuwe muziek zullen wij altijd een plek geven, dat verandert nooit. Ik ben benieuwd hoe hiphop zich gaat ontwikkelen in de clubs - en hoe dat zich gaat ontwikkelen, dat ga je hier horen.”

Zaterdag 8 april pakt Encore uit met twee stages en plek voor 2000 man tijdens ‘ENCORE 10 YEAR ANNIVERSARY’. Klik hier voor info en tickets.

Credits: Archief Encore, Luciano Olz

A dancing crowd within the Melkweg with a single singer on the stage.

ALTIJD VOORAAN MET DE NIEUWSBRIEF

De nieuwste shows, het laatste Melkwegnieuws en leuke acties in je mailbox? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief!
Wij gaan zorgvuldig met je persoonsgegevens om. Voor meer informatie, check ons Privacy Statement.